Three Cute Cherries

Wednesday, June 22, 2011

~WordLess WedNesday~ youcam crazy

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/22/2011 01:37:00 PM 0 .::cuTe responds from cute friend::.





Friday, June 17, 2011

beshnyer hari ni!!xterkata!!

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/17/2011 03:27:00 PM 0 .::cuTe responds from cute friend::.
walaupun semalam selok nangis down gila kot..hari ni haPPy yg teramat..masih ade yg dapat maafkan aqu n terima aqu..n bg nasihat kat aqu..lega..xterkata..hilang dh kesedihan smlm..biarla kesedihan smlm tu aqu mulakan dn jdkan ia lebih baek..huhu...

kawan mmg ssh nak jumpa yg leh time time kita susah n senang..lg2 time kegelapan menyelubungi aqu...pms bkn waktu period pun..aqu xsangka aqu ade waktu kegelapan camtu..tp bila sedar kwn aqu yg dpt terima keburukn aqu ni aqu xsangka ade org yg mampu maafkan aqu dn tidak judge aqu based on my previous mistake... Alhamdulillah aqu ada dia..hurm..aqu hrp yg lain2 tu mampu terima yg aqu cuba nk berubah dn bukan trs menghukum...

sesungguhnya aqu xnk lari dr kesilapan tu..aqu nak perbetulkan.. dgn itu aqu dpt positifkan diri..xmemandg negatif lg terhdp org lain..insyaAllah..aqu akan positif..walau ape2pun yg terjd..aqu mahu ikhlaskan, jujurkan hati ni..nk sucikan hati.. terima kasih kawan..=)

Thursday, June 16, 2011

owh..kenapa saya jahat...

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/16/2011 02:35:00 AM 3 .::cuTe responds from cute friend::.
sbb iman xkuat..sebab tu buat jahat kat orang..selain tu sbb xmatang kot..xsangka jahat sebegitu..tp alhamdulillah dh tenang hati muhasabah diri, sedari kesilapan lalu.. biarla org xmembenarkan diri ini tenang asalkan diri ini sedar ttg kesilapan itu. kadang2 terlalu ikut amarah & emosi..bertindak tanpa menggunakan akal..amarah tu dtg dr hati xtenang..lepas tu habis keluar nota2 muzik yg rosak tu dr anak tekak ini..hurm..

apa2pun..itu titik permulaan..bukan pengakhiran hidup ini..mula bangkit..bukan lupakan tp cuba perbetulkan..xperlu rasa apa-apa..biarkan hati tenang tanpa membiarkan ada rasa sakit meneyelubungi diri..itu diriku yg BARU..maaf ku pohon..

Wednesday, June 15, 2011

sape ade solution??huh~

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/15/2011 04:57:00 PM 1 .::cuTe responds from cute friend::.
yey!!team Pelangi Siang menang no.2..besh2..bernas sggh BEN ASHAARI wat contest..dh lame teringin nk ade geng ngan blogger2..br tercapai...kitaorg siap wat bloglist utk team PeLangi Siang..wee! 

tp ada Masalah..apasal dorang tepet ku nyer blog URL tp kuar link blog lame eh??dhla siap ngan entri 'org gila' yg membencikan tu..huhu..haish..xpasal2 kuar bab2 mase silam balik..ade sape2 tak tau masalah die..padahal yg blog tu blog URL die lain http://faatinnasreen.blogspot.com, yg baru punyer http://faatincumelz.blogspot.com..tp nape die link ngan blog lamer??

ADE SAPE2 LEH KASIH SOLUTION UTK MENGATASI MASALAH NI?? hu~~baru hepi jer nk wat geng dh setting ni buat hal.hoh.marah ni..hehe..marah2 maseh cumeLz tau..

GAME ANTARA BLOGGER BERMULA

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/15/2011 02:58:00 PM 8 .::cuTe responds from cute friend::.

senarai ahli GENG kami!!!

.::Soly::..::ZueZoey::.
.::Faatin ::.
.::Bicara Si Gadis Desa::.
.::Syazana::.
.::MunnaFendy::.
.::CeritaAku::.
.::Life&Love::.
.::Nazihan::.
.::HatieHidayu::.
suggestion nama kumpulan : GENG PELANGI SIANG! sbb kami blogger2 yg akan menyerlah menunggu masa untuk bangkit...yeah!! time kasih pd yg vote ideaku..wee!

.::Game Antara Blogger::.

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/15/2011 12:07:00 PM 6 .::cuTe responds from cute friend::.

ok PEEPS!! jom kita join game yg BEN ASHAARI buat!!! ini mmg menareq tertareq gedeboMM nih!! klik banner tu untuk join!!

Tuesday, June 14, 2011

sebab musabab xhapdet berhari~hari

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/14/2011 10:07:00 PM 5 .::cuTe responds from cute friend::.
xsangka adeq bongsuku yg teruna ni dh ditawan hatinyer oleh gadis bernama Solehah..huhu.. dulu kecik2 bukan maen nakai budak ni..last2 kawen dulu seblom aqu..huh..ingat dulu kecik2 manja dak ni balik skolah aqu kene tinggal van..dia balik dulu..aqu amek 2nd trip..tibe aqu sampe umah die nangis2 ingat aqu hlg..hoho..comei jer..skrg dh jadi laki org..bile dh beso tibe jd senyap..masuk tahfiz jadik ala2 ustaz..alhamdulillah..sejuk hati mak ayah aqu..skrg ni plak memperisterikan si canteq manis Solehah ni..yg lemah lembut..matang tindak tanduk nya..segan plops aqu masih keanakan2 walhal lebih tua 3 thn dr dia..haish..semoga keluarga aqu sentiasa ducrah limpahkan kasih syg..Ya Allah, jauhkanlah kami dr keretakan, keruntuhan silaturrahim.. SEMOGA QASEH SAYANG INI BERPANJANGAN..amin
  
 
 
 
 

kenapalah ada YNONNE??

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/14/2011 08:29:00 PM 0 .::cuTe responds from cute friend::.
wah..tengah hangat MORA ELENA skrg..menjadi-jadi tu..tiap2 hari org dok wat entri psl NORA ELENA especiaLLy BEN ASHAARI..hihi..kuat tol penangan nyer even ade yg suke n tasuke ttp wat entri pasal citer tu..

Ramai yg wat kenyataan bahawa watak Seth Tan tu xwujud kat dunia...hoho..yelah..terlampau romantik..tp bukan xwujud kat dunia cume xwujud dlm jiwa org Melayu kot.. sampai ade entri menarik tu wt surat kate watak Seth Tan merosakkn minda..cumelz jer.. Rasulullah lg romantik dr Seth Tan tau.. siap berkongsi bekas bibir minuman Aisyah R.A..cuma org kita jer xpraktikkan..dan nak membuktikan ade yg lagi romantik dr Seth Tan korg leh tgk video ni...BEST GILER!!

tp yg plg menyakitkan hati adelah watak Yvonne..yg tu mmg xdeny ar kt dunia ni mmg ade pompuan cmtu!!yg tidak mengerti ttg batasan2 persahabatan dgn cinta... kenapalah ade perempuan nk menghancurkn perempuan lain..xboleh kerp  cari jer lelaki single n available..huh..sbb tu lah dlm al-Quran ada batasan pergaulan laki perempuan.. lelaki dan perempuan mmg xdijadikan utk menjd bestfriend..bestfriend seorang lelaki hanyalah isterinyer..paham semua..ni bkn fikiran kolot or what so ever..tp kot yer pon nak 'sporting' sgt patot ker lelaki pompuan pergi bercuti tdo satu bilik??haish..xpatot2...

so elakkan pergaulan BEBAS..bukan soal sporting xspoting tp agama dh suruh jgn melebihi batasan yg nk lawan tu jugak kenapa??xcomei ar gtu...sbb tula ade kes2 curang..kawan mkn kawanla...rampas suami orgla..sbb tu agama melarang suami dan isteri bukak cite rumahtangga kt org lain..xyah mengadu sane sini..ade masalah mengadu tros kt pasangan anda..anda tanya pendapat org lain bkn die knal pon pasangan anda punya kemahuan..sesungguhnya manusia xsama..buatper gi tanaye pendpt org lain klu kita sendiri sbg suami/isteri xblh phm pasangan kiter..hoho...

so..natijahnya..xperlu lelaki ada bestfriend perempuan atau perempuan bestfriend lelaki..jadikanlah pasangan anda sbg bestfriend anda baru xwujud kawen 3hari pastu cerai..ye DOP??

Sunday, June 5, 2011

jalan~jalan

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/05/2011 10:40:00 PM 4 .::cuTe responds from cute friend::.
saya baru balik dr segamat.2 full-day driving.jd drebar.PENAT.titik.

Friday, June 3, 2011

beautifulnara dah nak kawen!!

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/03/2011 10:49:00 PM 3 .::cuTe responds from cute friend::.
patotla blog asek mentenen..hohoho...ade udang di sebalik batu...haritu en.nara frust nonggeng lisa surihani dh kapel ngan yusry..skrg ni lisa surihani plops nonggeng en.nara nk kawen..hoho..bangga gepren en.nara dpt kalahkan lisa surihani tuh!!


abg nara nape nak kawen??frust sbb lisa dh kapel ngan yusry ker??lisa lg frust sbb abg nara dh kawen tros..hoho...


Thursday, June 2, 2011

Mid-Year Giveaway by Nisa Menaip

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/02/2011 09:29:00 PM 3 .::cuTe responds from cute friend::.
tahu tak cik nisa menaip yg gojes tu my dear pEEps??die ade nak bg giveaway n giveaway die sgtla menarik tertarik kau mmg gebommz!!hoho...especially yg dr Sandra Azwan!



ok, yg lagi menarik bukan satu jerp sponsor tp beribu-ribu lemons sponsor yg mantops gtu..haish...pengsan oden diwat nyer..inilah masenyer ku knalkan sponsor2nya...they are:


hadiah~hadiah leh KLIK SINI DENGAN SOPAN

best tak my dear pEEps??!!so..ape tunggu lagi mehla join contest ni!!just promotekn contest ni kt page anda n mana tau kalau anda bakal pemenang ber~hang~tuah!!! hoho..boleh mng mane2 giveaway yg mantops blake ni sambil leh knai cik nisa menaip yg goJes smbil membaca entrinyer yg marBeles..moh2 cpt seblom terlambat!!

kawan sy yg plg cumelz yg saye nak tag ialah..jeng...jeng...---> cik hanis!!

adindaevans

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/02/2011 03:24:00 PM 0 .::cuTe responds from cute friend::.
pemes dah budak ni gara2 statement populariti beliau dkt blog beliau...yang xtahan tu sampai juliana evans pon terlibat sbb surname same n kebetulan  #adindaevans dh jd 1st trend kt twitter skrg...


nak tau statement die klik---> 




kita tgk ape kata juliana evans kt twitter dia:
tp ape kate kita umat Islam seme same2 doakan dia pulang ke pangkal jalan. mungkin dia krg bernasib baik lahir tanpa curahan ilmu pengetahua ttg agama.semoga ada yg dpt membuka mata gadis kecil ini..amin~

.::the knowing::.(walhal tiada siapa yg tahu kedtgnnya..)

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/02/2011 02:00:00 PM 0 .::cuTe responds from cute friend::.
cerita ni diterbitkan oleh org kafir tp ada sedikit yg berunsurkan al-Quran.maka mereka masih mempercayai adanya hari kiamat.tapi anda jgn terpesong plak tgk cite ni yerp..hoho..


sebab cerita sebenar tentang hari kiamat anda boleh baca kat bawah ni..baca dan hayatila..semoga kita sama2 xtergolong dari golongan org2 kafir.amin..mmg menakutkan dan mengerikan sampai menitis air mataku membacanya..xterkata..kelu lidah...

Hari Kiamat adalah hari di mana akan musnahlah segala yang tercipta dan akan binasalah segala makhluk yang pernah hidup di alam ini. Tahukah korang bahawa Kiamat akan berlaku pada hari Jumaat? Jadi mari kita selami dan baca kisah di mana peristiwa-peristiwa (besar) yang akan berlaku sebelum munculnya Kiamat.

1. Munculnya Imam Mahdi

Nabi Muhammad SAW merupakan nabi yang terakhir diutuskan dan Imam Mahdi pula adalah imam yang terkahir dan tiada lagi imam sesudahnya. Imam Mahdi adalah dari keturunan Hasan, yakni anak kepada Fatimah dan Ali bin Abi Talib. Ali pernah melihat Hasan sambil berkata: “Anakku ini akan menjadi pemimpin seperti dijanjikan Rasulullah dan nanti juga akan keluar dari keturunannya seorang lelaki yang namanya, kelakuannya sama seperti dengan nama nabi kamu, namun bentuk tubuhnya tidak sama”. Kemudian Ali menceritakan keadaan Imam Mahdi yang memimpin dunia secara adil dan bijaksana.

Rasulullah SAW pernah bersabda, “Akan keluarlah manusia dari sebelah timur, lalu mereka pergi menemui Mahdi, yakni untuk mengikuti pemerintahannya”. Imam Mahdi yang dijanjikan akan datang di akhir zaman itu dikatakan akan mucul dari timur dan mereka akan melantiknya di Mekah. Beliau akan memimpin dunia selama lima, tujuh atau sembilan tahun dan pada zamannya nanti ajaran Islam dapat ditegakkan, musuh-musuh Islam takut akannya, pemerintahannya tiada cacat cela, tiada kezaliman dan kebaikan berkekalan. Beliau menguasai dunia seperti Nabi Allah Sulaiman.

2. Munculnya Al-Masih Dajjal

Mengapa dia digelar Al-Masih? Nama Al-Masih diberi kerana buruknya rupa dan bentuk tubuh Dajjal dan dia diciptakan sebagai makhluk yang dilaknat kerana ia kufur dan mengaku dirinya sebagai tuhan. Al-Masih juga diberi kepada Dajjal kerana terhapus atau hilang mata sebelahnya. Kekuasaannya mencakup seluruh daratan dan lautan dan dia boleh menahan sungai daripada mengalir. Di antara kedua matanya tertulis kalimat KAFIR dan ia dapat dibaca oleh setiap mukmin sama ada pandai membaca atau tidak. Dia akan hidup di bumi selama 40 tahun.
Pada akhir zaman nanti kemarau panjang akan berlaku, hujan tidak turun dengan lamanya, tumbuhan tidak tumbuh dan dunia semakin kering kontang, sementara manusia dalam kelaparan, kehausan dan banyak penyakit melanda. Ketika itulah akan munculnya Al-Masih Dajjal dengan hebatnya. Dia memerintahkan langit menurunkan hujan dan dia menyuruh bumi mengeluarkan tumbuhan, dan ia benar-benar berlaku. Kemudian dia menyuruh sungai supaya mengalir membasahi kekeringan bumi.


Dajjal menunjukkan kehebatannya dalam mengubati pelbagai penyakit, bahkan dia boleh menghidupkan orang yang sudah mati. Dia berpura-pura mengajak manusia kepada pendamaian dan kemudian banyaklah pengikutnya. Dalam keadaaan demikian, maka Dajjal mengaku dirinya sebagai nabi Allah dan ramai percaya terhadapnya. Akhir sekali dia akan mengaku dirinya sebagai tuhan bahkan dia mempunyai syurga dan neraka.

Dajjal berkata, “Akulah tuhan semesta alam dan aku sanggu menghidupkan dan mematikan”. Tiba-tiba ada seorang mukmin membantahnya dan Dajjal terus membelahnya kepada dua bahagian. Kemudian Dajjal menyeru kepada tubuh mukmin itu, “Berdiri engkau”, lalu ia pon berdiri dan Dajjal bertanya lagi, “Percayakah engkau aku ini tuhan sekalian alam?”, orang mukmin itu menjawab, “Tidak, engkau masih Al-Masih pembohong”, lalu mukmin itu dicampakkan ke neraka milik Dajjal.

Orang-orang yang percaya pada Dajjal kemudian mengikutinya setelah melihat sendiri penipuan yang berlaku. Begitulah ramai yang akan kufur pada Allah dan beriman kepada Dajjal. Dajjal akan dibantu oleh syaitan dan jin dalam melakukan segalanya termasuk harta kekayaan. Mereka akan membantu Dajjal sama seperti mereka membantu Nabi Sulaiman satu ketika dahulu. Namun Dajjal tidak dapat memasuki kota Mekah dan Madinah kerana keduanya dijaga oleh Malaikat.
Bilangan orang-orang mukmin semakin sedikit lalu mereka lari ke puncak Bukit Dukhan untuk menyelamatkan diri dari Dajjal serta pengikutnya yang terdiri dari bani Iblis dan Bani Adam yang ramai dan kahirnya mereka dikepung di sana. Mereka ketakutan dan kelaparan berikutan tiada makan dan minuman di sana dan hanya mampu berdoa, berzikir, bertasbih dan bertahmid dengan kuat meminta pertolongan Allah. Tentera Dajjal tak dapat mendekati mereka kerana bacaan yang kuat itu.


Berbulan-bulan mereka terperangkap di atas bukit dan tiba-tiba langit menjadi gelap-gelita sehingga telapak tangan pun tak dapat dilihat depan mata. Kemudian mereka mendengar satu seruan dari langit, “Telah datang kepada kamu pertolongan!”. Tatkala itu bumi disinari nur dari langit dan turunlah Isa bin Maryam dan tangannya pada sayap dua Malaikat. Dajjal yang mengetahui kedatangan Nabi Isa kemudian terus pucat dan menyuruh pengikutnya mengerjakan solat. Ketika Nabi Isa mendatangi Dajjal, lalu Dajjal sambil ketakutan berkata, “Wahai nabi Allah, kami baru sahaja mengerjakan solat”. Isa AS bekata, “Wahai musuh Allah, engkau mengaku sebagai tuhan sekalian alam, untuk siapa kau solat dan mengabdi?” Lalu tamatlah riwayat Dajjal dibunuh oleh Nabi Isa di Babu Luddi Palestin.

3. Turunnya Isa bin Maryam

Nabi Isa adalah nabi kedua terakhir yang diutuskan Allah. Nabi Isa telah dinaikkan ke langit dan hidup dengan aman hingga sekarang setelah cubaan membunuh oleh kaumnya. Waktu Dajjal berleluasa pada akhir zaman, Nabi Isa akan turun dan membunuhnya serta memimpin umat Nabi Muhammad ke jalan yang benar dan akan dihapuskan segala agama selain Islam. Dunia ketika itu akan aman sehingga anak perempuan boleh bermain dengan harimau.

Turunnya Nabi Isa diriwayatkan bahawa beliau akan turun berdekatan dengan menara putih di Timur Damsyik dengan memakai pakaian kuning pada waktu fajar. Dua telapak tangannya terletak di atas sayap dua Malaikat. Kulitnya putih kemerah-merahan dan terdapat nur di wajahnya. Beliau akan menghancurkan salib-salib, membunuh semua babi, menghapuskan cukai dan tidak membayar zakat kerana waktu itu tiada seorang pun yang berhak menerimanya. Tiada lagi cemburu, dengki , marah-memarahi antara satu sama lain, dunia berjalan dengan aman dan lancar.

Bumi akan mengeluarkan cahaya dan menumbuhkan tumbuhan sama seperti zaman Nabi Adam dan ramai orang memetiknya dan makan sehingga kenyang. Nabi Isa akan memimpin dunia dengan aman selama 40 tahun sebelum kewafatan beliau di Madinah. Beliau disembahyangkan oleh kaum muslimin dan dimakamkan berdekatan makam Rasulullah SAW. Yakjuj Makjuj iaitu kaum yang amat ditakuti manusia juga akan muncul pada zaman Nabi Isa ini.

4. Keluarnya Yakjuj & Makjuj

Yakjuj dan Makjuj adalah dua kaum yang telah hidup lama di sebalik dua gunung dari zaman Nabi Ibrahim hinggalah sekarang dan mereka suka berbuat kerosakan di muka bumi dan menyusahkan dan mengganggu manusia. Masyarakat waktu itu tidak tahan dengan Yakjuj Makjuj lalu meminta Raja Zulqarnain iaitu pemimpin yang agung untuk membuat benteng menahan Yakjuj Makjuj dari keluar dari sebalik gunung tersebut. Lalu mereka bekerjasama membuat benteng yang tingginya sama tinggi seperti dua puncak gunung itu. Di situlah Yakjuj Makuj terkurung sehingga Kiamat nanti.

Telah tiba masanya lalu dengan izin Allah maka hancurlah dinding yang menahan kaum Yakjuj Makjuj dari melihat dunia selama ini. Mereka pun turun dari celahan gunung itu dengan lajunya seperti empangan yang pecah mengeluarkan airnya. Lalu Yakjuj Makjuj meminum dan memakan apa sahaja yang mereka jumpai sehingga kering air sungai dan perigi. Manusia ketika itu semuanya ketakutan dan bersembunyi, mereka memohon agar Nabi Isa menghancurkan Yakjuj dan Makjuj. Maka berdoalah Isa ke hadrat Allah dan berkat doanya, lalu Allah mengirimkan ulat kepada Yakjuj Makjuj dan mereka mati kesemuanya.

5. Matahari Terbit dari Barat

Terbitnya matahari dari ufuk barat adalah suatu yang mustahil akan berlaku tanpa izin Allah kerana ia bertentangan dengan hukum alam. Ketahuikah anda bahawa matahari itu setelah ia diciptakan, ia sentiasa mengikut peredarannya iaitu terbit di timur dan terbenam di barat? Setelah terbenam, ia pergi ke bawah Halimatul Arasy, sujud kepada Allah dan mensucikanNya dan membesarkanNya. Kemudian matahari akan meminta izin Allah untuk terbit kembali menjalankan tugasnya seperti biasa.

Setelah wafatnya Nabi Isa, manusia ketika itu ada yang tetap taat pada ajaran Islam dan banyak yang kembali kufur kepada Allah. Tidak lama kemudian berlakulah satu perubahan yang ketara pada alam semesta yang tidak pernah terjadi sepanjang umur dunia. Apabila matahari terbenam, malam menjelma seperti biasa, namun semua manusia dapat merasai keanehan malam tersebut. Malam itu terlalu lama dan panjangnya sama dengan dua malam biasa. Orang yang tidur sudah puas tidur, orang yang selalu

solat subuh di awal waktu masih menanti masa solat, sehingga ramai yang keluar dari rumah masing-masing bertanya kepada jiran mengapa dunia masih gelap.
Rupanya Allah telah menahan matahari dari menjalani tugasnya, Allah berfirman, “Diamlah engkau disini”. Matahari pun diam selama dua malam sehinggalah Allah memerintahkan, “Terbitlah engkau dari tempat terbenammu”, lalu terbitlah matahari dari ufuk barat. Tatkala itu semua penduduk dunia berasa sangat pelik kerana ia tak pernah berlaku dalam sejarah, matahari telah terbit dari tempat terbenamnya. Kemudian kesemua mereka menangis sama ada yang Islam atau yang kafir kerana mereka sudah tahu hampirnya Kiamat. Namun segala tangisan dan taubat sudah tak berguna lagi. Pada waktu terbitnya matahari dari barat, Allah telah menutup segala pintu taubat dan pintu syurga, maka menyesallah mereka sehingga mulai hari itu, tidak seorang pun akan bekerja lagi.


6. Keluarnya Binatang dari Perut Bumi

Setelah terbitnya matahari dari ufuk sebelah barat, kemudian muncul lagi tanda kekuasaan Allah iaitu keluarnya binatang yang melata dari perut bumi. Apabila ia keluar sahaja ke muka bumi ini, lalu muncullah tanda pada dahi setiap manusia. Jika manusia itu beramal soleh maka tercatitlah perkataan “mukmin” pada dahinya manakala jika manusia itu seorang kafir, maka terang-terangan akan tertulis “kafir” pada dahi mereka.

Rasullullah SAW pernah bersabda bahawa panjang binatang ini adalah 60 hasta iaitu sama tinggi dengan Nabi Adam AS dan orang yang mencarinya takkan menjumpainya, sedangkan orang yang lari darinya takkan dapat lari daripadanya. Binatang ini dikatakan kepalanya seperti kepala banteng, matanya seperti mata khinzir, telinganya seperti telinga gajah, tanduknya seperti tanduk rusa, lehernya panjang seperti leher burung unta, dadanya seperti dada singa, warnanya seperti harimau, rusuknya seperti rusuk kucing, ekornya seperti ekor kibas, tingginya seperti unta dan ia akan membawa tongkat Nabi Musa dan cincin Nabi Sulaiman.
Apabila cincin Nabi Sulaiman dioleskan pada mukan orang kafir, maka akan hitamlah seluruh mukanya manakala apabila ia dioleskan pada muka orang mukmin, akan berserilah wajah mereka. Begitu juga tongkat Nabi Musa, apabila ia memukul hidung orang kafir dan mukmin, maka tertulislah pada dahi mereka kafir dan mukmin. Maka dengan itu jelas sudah perbezaan antara orang kafir dan mukmin.


7. Dunia diliputi Kabut

Allah berfirman, “Maka tunggulah hari ketika langit membawa kabut yang nyata, yang meliputi manusia. Inilah Azab yang pedih. Mereka berdoa, Ya tuhan kami hilangkanlah dari kami azab itu, sesungguhnya kami akan beriman“. (Al Dukhan: 10-12)
Apabila kiamat itu hampir tiba, maka dunia ini akan diliputi kabut yang tebal dan menjadikan dunia ini gelap. Kabut itu akan membuatkan orang mukmin selsema dan sukar bernafas manakala orang kafir berasa betul-betul merasa tersiksa dan terbakar. Semua orang akan berasa lemas ketika itu lalu mereka tunduk pada Allah namun segala penyesalan tak berguna lagi.


8. Angin yang Mematikan, diangkat Al-Quran & Perkara Baik

Setelah beberapa tanda besar berlaku, lalu berlalu tahun demi tahun, kemudian manusia tetap lalai dari menginsafi diri pada Allah. Yang baik akan membuat kejahatan kembali, yang jahat tetap begitu. Orang mukmin makin ketakutan yakni mereka takut terpengaruh membuat kejahatan serta fitnah lalu mereka berdoa pada Allah agar tidak terjerumus ke arah maksiat. Lalu Allah menurunkan ubat dari langit yakni angin yang kuat untuk mematikan orang-orang beriman walaupun dalam diri mereka masih mempunyai secebis keimanan. Maka tinggallah orang-orang kafir dan mungkar di muka bumi ini.

Lalu Allah angkat Al-Quran yakni penyuluh iman manusia ke langit serta bersamanya Allah angkat segala kebaikan dari dunia ini. Diceritakan bahawa Al-Quran datang mengadap Allah lalu ia mengadu, “Tuhanku, aku cuma dibaca orang dan tidak diamalkan sama sekali.” Mendengar yang demikian, lalu Allah mengangkat Al-Quran (ilmu) dari dada manusia bahkan dari kitab-kitab Al-Quran dan akhirnya tinggal kertas-kertas kosong sahaja, sedangkan huruf-huruf dan tulisannya sudah tiada lagi. Namun Allah telah meninggalkan pada umat masa itu satu kalimah sahaja dan ia hanya disebut oleh orang-orang tua masa itu, yakni kalimah “Lailaha illallah”. Setelah orang tua itu meninggal, maka hilang sama sekali ajaran Islam dari permukaan bumi.

Rasulullah SAW bersabda, “Yang mula-mula sekali diangkat Allah dari hambaNya ialah sifat pemalu, kemudian dicabutnya sifat amanah dan kasih sayang. Lalu Allah cabutkan pula kalung keislaman dari leher hambaNya, maka jadilah hambanya itu jauh dari rahmat dan dilaknat”. Apabila semua sifat berikut telah tiada dalam diri manusia, maka sifat-sifat buruk akan berleluasa di muka bumi dan manusia tatkala itu tidak memperdulikan sesama mereka. Mereka berbuat apa sahaja yang mereka kehendaki.

9. Hancurnya Kaabah

Kota Mekah adalah tempat di mana letaknya rumah Allah di muka bumi iaitu Kaabah. Ia menjadi tempat umat Islam seluruh dunia beribadat kepada yang Esa. Diriwayatkan bahawa Allah telah menjadikan tapak Kaabah itu disokong dengan empat tiang daripada air dua ribu tahun sebelum Dia menciptakan dunia ini dan Dia telah membentangkan bumi dari bawah Kaabah. Tiang Kaabah itu panjangnya sehingga lapisan bumi yang ke tujuh.

Di setiap tujuh langit ada rumah Allah tempat para malaikat beribadat padaNya dan pada langit ke tujuh nama rumah Allah itu adalah Baitul Makmur. Rasulullah bersabda, “Baitul Makmur adalah masjid yang berada di langit dan ia betul-betul di atas Kaabah. Seandainya ia jatuh maka ia akan menghempap Kaabah”.
Sabda Rasullullah, “Kaabah akan dihancurkan oleh orang Habsyah yang bergelar Dzus-Suwaiqatain (orang yang kedua-dua betisnya kecil) dan ia akan merampas segala perhiasannya dan melucutkan kelambunya. Seakan-akan terbayang di hadapan mataku keadaan seorang yang botak, bengkok sedikit sendi-sendinya. Ia memukul-mukul Kaabah itu dengan besi penyeduk dan kapak besar”. Nabi SAW


bersabda lagi, “Seolah-olah aku dapat melihat orang-orang yang merobohkan Kaabah itu berkulit hitam, merenggangkan kedua kakinya dan membongkar Kaabah itu batu-batunya satu demi satu”.

10. Api yang Menghalau Manusia

Terdapat hadis menyebut, “Dan yang terakhir adalah api yang keluar dari Adan untuk menghalau manusia ke tempat pengumpulan mereka”. Manusia di akhir zaman makin jahat dan maksiat makin berleluasa, lalu ia menyemarakkan lagi kemarahan Allah, lalu dikirimkan api yang keluar dari perut bumi.

Api tersebut akan datang dari Adan (Yaman) dan akan membakar segala di langit dan dibumi. Datangnya api itu akan membuatkan manusia lari bertempiaran. Api itu bukan sahaja membakar segala di tanah dan di udara, namun segalanya di dalam laut akan turut terbakar. Maka berlarilah manusia menggunakan tumit mereka atau kenderaan-kenderaan hebat mereka, mereka berlari sekuat hati untuk menyelamatkan diri masing-masing namun mereka takkan selamat pada waktu itu jika mereka tidak ke negeri Syam.

Kenapa negeri Syam? Rasulullah ada bersabda, “Api akan keluar dari Hadramaut sebelum kiamat yang tujuannya untuk menghalau dan mengejar manusia”. Lalu para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, ke manakah harus kami berlari?” Lalu Nabi menjawab, “Pergilah ke negeri Syam”. Pada waktu itu berbondong-bondonglah manusia pergi menyelamatkan diri ke negeri Syam. Jika terdapat orang muslim yang masih hidup, api itu akan mengikuti sahaja muslim tersebut, jika dia berhenti rehat, maka api itu pun turut berhenti manakala bagi orang kafir, api tersebut akan terus mengejar mereka tanpa henti.

Maka terbakarlah segala-galanya di muka bumi yang dipinjamkan Allah kepada makhluknya. Hanya negeri Syam yang kecil sahaja tempat seluruh makhluk di dunia yakni manusia, binatang, jin dan Iblis serta pengikutnya berkumpul. Keadaan di sana amat sesak bahkan susah untuk bernafas apatah lagi nak tidur. Semuanya berhimpit-himpit lalu Iblis menyuruh konco-konconya menyesatkan lagi manusia yang dalam kesesakan. Lalu bertambah jahatlah mereka dan berbuat sesuka hati mengikut nafsu

11. Ditiupkan Sangkakala dan Berakhirnya Umur Dunia
Sangkakala pertama: Mengejutkan


Masanya telah tiba, manusia-manusia makin lalai dan tidak pernah insaf, lalu kemarahan Allah datang dan Allah memerintahkan Malaikat Israfil meniupkan sangkakala. Israfil tidak pernah lalai dari tugasnya. Sejak bumi diciptakan Allah, Israfil telah siap sedia memegang dan meletakkan sangkakala itu ke mulutnya dan matanya dihalakan ke Arasy Allah. Maka ditiupnya sangkakala pertama, yakni untuk mengejutkan. Dengan bunyi yang cukup kuat dan lantang serta didengar hingga langit ketujuh, menyebabkan seluruh makhluk Allah tergamam dan terkejut lalu membisu kesemuanya.

Firman Allah, “Dan ingatlah hari ketika ditiupkan sangkakala, maka terkejutlah segala yang ada di langit dan segala yang di bumi, kecuali orang-orang yang dikehendaki Allah“. (Al-Naml: 87)

Seluruh makhluk di bumi mendongak ke langit dan melihat sumber datangnya bunyi yang amat menggerunkan itu. Mereka tertanya-tanya dalam hati suara apa yang bergegar di langit itu. Rupanya telah tiba masa nyawa dunia ini ditarik kembali. Gunung-ganang tidak kukuh lagi, lalu ia berterbangan mengikut awan. Dunia bergoncang sekuat-kuatnya dan menjeritlah seluruh makhluk di bumi sehingga ibu melepaskan anaknya dan orang hamil melahirkan anak tak cukup umur. Ketika itu gelaplah dunia segelap-gelapnya kerana Allah telah memadamkan cahaya matahari, begitu juga cahaya dari bulan dan bintang. Tiada istilah siang dan malam. Langit terbelah, bulan dan bintang jatuh menghempap ke bumi.

Manusia tiada arah tuju lagi, mereka berkawan dengan jin dan jin berlindung dengan mereka. Semuanya buntu lalu mereka pergi berjumpa dengan Iblis yang mereka anggap dapat menyelesaikan masalah ini. Iblis membawa mereka ke laut, namun alangkah terkejutnya mereka melihat laut yang sudah naik dan api menyala dan mendidihkan laut itu. Mereka kecewa lalu berdiri sahaja melihat laut. Iblis yang bingung berlari ke sana sini namun segala yang dilihatnya adalah api. Dia teringat atas peristiwa dahulu yakni peristiwa yang memulakan permusuhannya dengan Adam dan sekaligus menjadikan dia kafir. Dia menyesali perbuatannya dan berkata, “Tuhanku, sekarang suruhlah aku sujud kepada sesiapa sahaja yang Engkau kehendaki”.

Syaitan-syaitan yang setia bersama Iblis selama ini berasa hairan dengan kelakuan pemimpinnya, lalu bertanya, “Wahai penghulu kami, kepada siapa engkau tunduk?” Lalu Iblis menjawab, “Aku merendah diri dan sujud kepada tuhan sekalian alam yang telah memanjangkan umurku sehingga hari kiamat. Sekarang sudah dekatnya masa yang telah dijanjikan.” Syaitan yang tidak pernah tahu akan kewujudan Allah selama ini lalu berkata, “Sesungguhnya engkau telah mencelakakan dirimu dan engkau telah mencelakakan kami”. Mereka menyesal namun penyesalan pada waktu ini tidak berguna lagi.

Sangkakala kedua: Mematikan

Tiba-tiba terdengarlah suara dari langit, “Sekarang sudah datanglah ketentuan Allah, maka jangan kamu minta untuk dipercepatkan lagi”. Meremang bulu roma mereka semua ketakutan dan menyesali perbuatan mereka namun ianya tidak berguna. Lalu ditiupnya Israfil sangkakala kedua yakni untuk mematikan, maka kedengaran ngauman sangkakala yang cukup kuat dan panjang sehingga menembusi lapisan langit dan bumi yang ke tujuh. Turunlah Izrail dengan rupa yang mengerikan dan dicabutnya nyawa segala makhluk dengan kasar secara paksa kecuali yang tertentu sahaja.

Allah berfirman kepada malaikat maut, “Pakailah pakaian kemurkaanKu dan bawalah bersamamu 70,000 Malaikat Zabaniyah (malaikat penjaga neraka) dan setiap satu malaikat itu membawa 70,000 cangkuk dari Neraka Jahanam dan cabutlah nyawa Iblis Laknatullah”. Malaikat maut turun ke bumi Allah dengan rupa seburuk-buruknya, bau sebusuk-busuknya, dan diceritakan rupa malaikat maut tiada seorang pun berani melihatnya. Maka larilah Iblis ke mengelilingi bumi, ke laut, ke langit, ke timur, ke barat, namun Izrail telah sedia berada di depannya. Akhirnya Iblis dikepung di tempat mula-mula ia turun ke bumi sewaktu zaman Nabi Adam dahulu, lalu dibentaknya Iblis dan dicabutnya nyawa Iblis secara kasar dan paksa lagi mengerikan. Menjeritlah Iblis dan matilah ia disana. Maka tamatlah permusuhan antara Adam dan Iblis dan dihancurkan dunia ini.

Malaikat Maut kemudian pergi mengadap Allah kemudian berkata, “Ya tuhanku, telah mati semua penghuni langit dan bumi kecuali makhlukMu yang Engkau kehendaki”. Allah bertanya pada Izrail walaupun Dia lebih tahu, “Siapa lagi yang masih belum mati?” Izrail menjawab, “Yang tinggal adalah Engkau yang sentiasa hidup dan tidak akan mati untuk selamanya, malaikat penjaga ArasyMu, begitu juga Jibril, Mikail dan saya sendiri”. Lalu Allah memerintahkan Izrail mencabut nyawa Jibril dan Mikail, kemudian mereka pun mati. Serta merta Arasy Allah bergoyang dan dengan izin Allah, Arasy berkata, “Ya tuhanku, mengapa diwafatkan Jibril dan Mikail?” Allah berfirman, “Diam engkau! Tidakkah engkau tahu bahawa Aku telah menetapkan kematian bagi semua makhluk yang berada di bawah ArasyKu?”

Izrail mengadap Allah sekali lagi lalu ditanya Allah siapakah yang masih tinggal, lalu Izrail menjawab, “Hanya Engkau ya tuhanku, malaikat pemegang ArasyMu dan aku”. Dia diperintahkan mencabut nyawa malaikat pemegang Arasy dan bergoncanglah Arasy tersebut disebabkan tiada siapa yang memegang Arasy yang besar itu. Dengan izin Allah, Arasy itu diam sendiri. Kemudian Allah bertanya lagi, siapakah yang masih tinggal, lalu Izrail berkata hanya dirinya dan Allah yang Maha Esa. Allah berfirman padanya, “Tidakkah kau mendengar firmanku bahawa setiap yang hidup pasti akan merasai mati? Maka cabutlah nyawamu sendiri.”
Pergilah malaikat maut di suatu tempat yakni antara syurga dan neraka lalu dicabutnya nyawa sendiri di situ dengan cara selembut-lembutnya. Izrail berteriak sekuat hati dan andainya ada makluk Allah yang lain mendengar teriakannya, maka akan mati kesemuanya. Lalu Izrail berkata, “Andainya aku tahu pedihnya rasa mati, akan aku cabut nyawa orang beriman dengan selembut-lembut cara.”


Sangkakala ketiga: Membangkitkan

Setelah kewafatan Izrail, maka tinggallah Allah sebagai Raja di alam semesta ini, lalu Allah bertanya kepada alam, “Siapakah raja-raja yang memiliki kerajaan hari ini?” Namun tiada seorang pun menjawab persoalannya, maka Allah sendiri menjawab, “Hanya kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan”. Kemudian Allah memerintahkan langit menurunkan hujan seakan-akan air mani lelaki ke bumi selama berbulan-bulan sehingga bumi ditenggelami air. Lalu Allah hidupkan Jibril, Mikail dan Malaikat penjaga Arasy serta Israfil.

Israfil telah bersedia meletakkan sangkakala di mulutnya sambil menunggu arahan dari Allah. Jibril pula ditugaskan membawa pakaian yang serba cantik lagi harum ke kubur Nabi Muhammad bersama Buraq yang pernah baginda tunggah ketika Israk Mikraj dahulu. Kemudian Israfil memasukkan kesemua roh-roh umat-umat sejak Nabi Adam hinggalah kiamat ke dalam sangkakala dan ditiupkan sangkakala kali ketiga yakni untuk menghidupkan segala makhluk, maka terbukalah kubur Rasulullah dan keluarnya baginda disambut Jibril. Bertanya Rasulullah pada Jibril, “Hari apakah ini? Bagaimanakah perihal umatku”. Jibril menjawab, “Ketahuilah bahawa engkau adalah manusia pertama yang dibangkitkan.” Maka dipakaikan Rasulullah pakaian yang serba agung lagi baik dan ditunggangi Buraq ke Masyar.

Sangkakala terus ditiupkan dalam masa yang panjang dan bertebaran roh-roh masuk ke kubur masing-masing dan dihidupkan semua makhluk kali kedua. Mereka semua tertanya-tanya hari apakah ini. Itulah hari pengadilan dan mereka semua dihalau ke Padang Masyar untuk dihisab.

saLam SUBUH pEEps!!

CUTIE MUTIE ~FaatiNNasreeN~ at 6/02/2011 06:25:00 AM 0 .::cuTe responds from cute friend::.
penah dengar lagu bangun pagi gosok gigi tak??time sekolah2 alam tadika dulu slalu nyanyi kan cikgu ajar sambil gogsok gigi kat paip..hihihi...tp ku nak wat version org besar punya..sebab mostly manusia sekarang bgn dkt2 nak pegi kije or kelas jer...pas subuh titun dulu...termskla diriku..so moh kita nyanyi same2 nak sambil2 mengingatkan diri sendiri!!

Bangun Pagi,
Mandi-Mandi,
Cari Rezeki,
Jgn tdo Lagi,

Nanti Rezeki Lari,
Anda Rugi,
Pastu Merungut~sorang Diri.....

selamat berblogging!!wee!!!


 

.::faatincmeLz::. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review